Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Ja, jeg ser og vet at det stadig er flere som bruker hijab. Om dette er et problem eller ikke mener jeg i hovedsak bunner i hva annet de gjør. Jeg synes at det er et mye sterkere valg å ikke være i arbeidslivet enn å gå med hijab. Det jeg er usikker på er hvordan man best arbeider mot hijabbruk, dersom det er målet. Det å stadig vekk fremstille hijaben som noe skummelt og unorsk og farlig er med på å øke ett konfliktnivå som kanskje ikke trenger å økes. Og, jeg har vært en opprørsk tenåring selv, og jeg kan godt tenke meg at om jeg hadde vært en muslimsk tenåring i dag kunne den store motstanden mot hijab være et av argumentene jeg ville ha brukt for å ta den på meg.
Jeg mener derfor at det er pragmatisk å ikke legge så stor fokus på hijaben. Legge fokus på hva folk gjør, og ikke hva de har på seg. Og håpe at endringene etter hvert vokser frem innenfra.

(Og apropos tenåring, da jeg var tenåring var det utrolig mange som gikk med "palestinaskjerf", under alibiet å vise sin støtte til palestinerne, som ikke hadde den ringeste anelse om hva Israel-Palestinakonflikten gikk ut på, og som knapt hadde hørt om PLO. Men det var et kult skjerf da. Så jeg tviler ikke at muslimske tenåringer kan finne på å ikle seg hijab uten å ha analysert det så veldig grundig.)
Sist redigert av My : 15-09-17 kl 13:43.
|