Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Syns den kulturelle biten undervurderes når det kommer til hijab. Og da mener jeg effekten av å vokse opp med hijab som en normalisert del av klesdrakten og noe man bruker fordi det er det alle gjør. Jeg kjenner tilnærmet sekulære muslimer som bruker hijab fordi de ikke ser for seg og gå uten, og som da lar barna velge selv. Det er ikke noe spesielt med muslimer egentlig, det å følge kulturbetingede normer. Jeg kjenner jo flere sekulære norske som gjennomfører en så sterkt religiøs handling som barnedåp fordi de føler seg kulturelt kallet til det.
Det er jo ikke noe revolusjonerende å påpeke det kvinneundertrykkende ved dette heller, de fleste norske muslimer kommer fra, eller har aner fra, samfunn med en patriarkalsk kultur. Det er ikke likestilling i Pakistan, Somalia og Afghanistan. I Norge skjøt likestillingen for alvor fart for ca 40 år siden, etter mange tiår med pionerarbeid, og fortsatt er det ikke Feks lik lønn for likt arbeid, det sier litt om hva som kreves for å oppnå likestilling i et samfunn. Det tar lang tid å endre kulturelle strukturer, og jeg tror ikke forbud mot kulturell bekledning gjør integreringen enklere for verken nordmenn eller muslimer. Forbud mot klær er jeg generelt veldig skeptisk til.
Tja, de fleste synes å enes om at bruken av hijab bunner i religion på et eller annet punkt, og særlig det å ha et forhold til egen Gud. Kultur og religion henger tett sammen.
Mener du at man ikke skal jobbe mot dekkende og (gjerne kulturelt) symboltunge plagg ment kun for kvinner? Fordi vi ikke er helt i mål med likestillingen her i Norge enda? Å holde fokus på likestilling er kjempeviktig, og da på alle fronter - inkl hijab og lik lønn for likt arbeid!
Det er forøvrig ikke snakk om direkte forbud hos voksne kvinner, men heller et ønske om at barn må få slippe og at kvinner etterhvert SELV kan velge dette bort. Fordi vi lever i et samfunn hvor kvinners hud og hår og negler er lov å vise. Til alle.
I svært mange land er det å dekke seg til (som kvinne), blitt et symbol på det å ha et riktig forhold til islam og noe som oppmuntres fra (ofte svært) strenge myndigheter. Jeg synes det er helt naturlig at vi ser litt annerledes på det her i Norge.