Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-07, 18:01   #19
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg oppfatter ordet som positivt ladet. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker alt som dekkes av ordet, men at selve ordet er positivt (i motsetning til f.eks. "harry", som stort sett er negativt ladet, og kan brukes om en del av (men ikke alle) de samme tingene).

Hva jeg legger i begrepet varierer med sammenhengen - det kan være litt det motsatte av "snobbete" eller "jålete", eller litt det motsatte av "intellektuell", eller det kan være noe i retning av "enkel" eller til og med "simpel" (det motsatte av "avansert", kanskje). I kultursammenheng, f.eks. brukt om musikk eller artister, kan folkelig bety noe i retning av "allment tilgjengelig", "lett å like" (noe som vanligvis har en stor overlapp med "populær"). Et folkelig språk er et ukomplisert og direkte språk med enkle metaforer, i motsetning til et avansert språk. (Hva som er "best" av disse, kommer naturligvis an på hva det skal brukes til.)