Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Flotte bidrag Fruktflua. De spelthornene fikk jeg veldig lyst til å prøve.
I dag laget vi Canneloni for første gang. Vi var på avslutningsgrilling i barnehagen, og tok med disse istedenfor pølser. Bildet er tatt på farten ut, men det ble etterhvert drysset parmesan oppå og servert en god salat ved siden av. Selv var jeg litt skeptisk, fordi det smakte et snev av selleri - noe jeg ikke kan fordra. Deler den allikevel, for det kan jo være andre som har mer medgjørlige smaksløker.
Cannelloni med kjøttfyll
Til 4 personer
225 g karbonadedeig
1 stor rødløk, finhakket
150 g små sjampingjong, hakket
1 fedd hvitløk, knust
½ ts malt muskatnøtt
1 ts tørkede blandede urter
2 ss tomatpuré
4 ss tørr rødvin
12 hurtigkokte cannelonirør
salt og pepper
blandet salat til servering
Tomatsuas
1 rødløk finhakket
1 stor gulrot, revet
1 selleristilk, finhakket
1 laurbærblad
1 ½ dl tørr rødvin
400 g hakkede tomater på boks
2 ss tomatpuré
1 ts sukker
salt og pepper
Til pynt
25 g ferske parmesanskav
1 plommetomat
1 frisk basilikumkvist - Ha karbonadedeig, løk, sopp og hvitløk i en stekepanne. Stek på svak varme i 3-4 minutter. Bland inn muskatnøtt, urter, krydder, tomatpuré og vin. La det surre i 15-20 min. Avkjøl i 10 min.
- Lag sausen slik: Ha løk, gulrot selleri, laurbærblad og vin i en gryte. Kok opp og la det surre i 5 minutter. Tilsett resten av ingrediensene til sausen, og kok i ca 15 minutter. Kast laurbærbladet.
- Ha en firedel av sausen i bunnen av en ildfast form. Fyll canneloniene med kjøttblandingen, og fordel dem oppå sausen. Hell resten av sausen over. Stek i forvarmet stekeovn ved 200 grader i 35-40 minutter. Pynt med ost, tomat og basilikumkvist. Server.