Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Noe av det verste jeg har opplevd av seksuell trakassering høres kanskje bagatellmessig ut. Det var en professor på laveregradsstudiet som likte meg veldig veldig godt, og etter hvert begynte å dukke opp der jeg jobbet, der jeg vanket osv. Han gjorde aldri noe, annet enn at han skulle ha den fordømte klemmen folk er så opptatt av å få, men jeg opplevde at han invaderte meg og jeg ble uttrygg. Jeg kommer ikke fra noen akademisk familie, og min selvtillit i akademia var dermed ganske skjør de første årene. Å få oppmerksomhet som ikke handlet om fag fra en som jeg var opptatt av å få faglig oppmerksomhet fra kjentes skittent, jeg følte meg avslørt som en som ikke hadde noe i akademia å gjøre. Jeg endte også med å bytte fagretning fra noe jeg var ekstremt interessert i og hadde talent for. Det gjør vondt enda, faktisk. Og det var ikke en eneste hånd under genseren.
Hundre hender under skjørtet som servitør var mindre krenkende.
Nemlig. Jeg hadde en mannlig veileder under hovedfaget/doktorgraden som ikke var veldig mye eldre enn meg selv, vi samarbeidet tett i perioder og reiste på feltopphold sammen. Hadde han strøket meg over ryggen og spurt om jeg ville bli med han på rommet så hadde jeg rett og slett ikke greid å fortsette. Selv om han hadde godtatt et avslag. Bare tanken på at han så på meg på den måten hadde vært nok til å miste den videre tilliten til han. Det hadde vært noe helt annet om en medstudent hadde gjort det samme. Heldigvis var veilederen svært profesjonell og at noe sånt skulle skje var helt utenkelig. Og det skulle bare mangle. Jeg kan bare forestille meg hvordan det må være som nyansatt ung jente å sitte på en medarbeidersamtale med en eldre, mannlig sjef, som hun måtte avvise da han prøvde å kysse henne på jobbseminaret uka før. Det samme gjelder selvsagt for en tillitsvalgt, statsråd eller (nest)leder i et politisk parti.
Så jeg synes absolutt ikke det er greit å "prøve seg" og få avslag når man er i et så ujevnt maktforhold. Det kan ikke sammenlignes med vanlig fyllesjekking blant jevnbyrdige, og det er skremmende å se at det er flere også her inne som mener at det bør være grei skuring.
Sist redigert av My : 05-01-18 kl 10:30.
|