Sv: Monarkiet for fall? Farmen gruser Kates kjoler
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Hvor har du det fra at jeg mener holdningen til monarkiet er det eneste som teller? For meg er det selvsagt kun et av flere momenter når jeg velger parti, det burde faktisk være helt unødvendig å presisere.
Jo, men dersom man ønsker å få monarkiet avskaffet, og det partiet man ønsker å stemme på, som man er enig med i de fleste andre saker, faktisk er for å beholde monarkiet, så har man valget mellom å stemme på disse likevel, og dermed ikke bidra til en endring, eller stemme på et annet parti, som er for republikk.
Det er derfor jeg mener det ikke er nok å satse på at folk velger inn stortingsrepresentanter som fremmer forslag om å oppløse monarkiet, for å få det til å skje. Det krever jo at man er enig med disse i andre saker også. Ofte vil det jo være slik, som Polyanna sier, det går på å dele verdisyn, men ikke nødvendigvis. Og siden dette er en enkeltsak som avgjør hvilken styreform Norge skal ha i framtiden mener jeg at det er noe som bør avgjøres gjennom folkeavstemming. Det er noe alle innbyggere bør kunne si sin mening om, direkte, uten å måtte stole på sine innvalgte representanter. På samme måte som medlemskap i EU.
Hva du gjør har jeg ikke uttalt meg om, det vet jeg selvsagt ikke noe om.