Sv: Litt hjelp mht gaver og rettferdighet- barnebarn og oldebarn
Det gikk litt i surr for meg med barnebarn og oldebarn og alle familiebånda i innlegget ditt, men jeg tror jeg fikk med meg essensen i det.
Jeg synes damen burde få styre som hun vil med penger og gaver, og at slekta bør være takknemlige over at hun husker på dem til jul og bursdager. Å kritisere syte og klage over rettferdighet og urettferdighet blir dumt og smålig. Da blir det jo ikke noe koselig å gi bort noe da. Det er jo ikke meningen å skulle grue seg for å gi. For øvrig synes jeg det var veldig store gavesummer det var snakk om, og jeg vil tro at størrelsen på gavene også er noe av det som gjør at det blir uenighet rundt dette.
Mine forslag er:
Kutte ned på gavesummene til alle, både barnebarn og oldebarn. Og:
-Enten gi et flatt beløp til alle. (Oldemora til ungene mine gir alle barnebarn og oldebarn 200 kroner hver til jul og bursdag. Vi voksne styrer med hva pengene skal brukes til, og ofte går jule/bursdagspengene våre med til ungenes gaver i stedet for til oss selv. Vi voksne har jo det vi trenger. Oldemor glemte våre forrige bursdagsrunde, men det var ikke noe å lage balluba for. Stakkars damen har masser av mennesker å huske, og da er det ikke rart om det går i surr. )
-Eller gi mor/far til oldebarnet litt mindre enn de andre barnebarna, og heller gi litt mer til oldebarnet, sånn at det ikke skal bli noe leit mellom det lille barnebarnet og oldebarnet. (Egentlig høres det ut som det ikke skulle være nødvendig, og at dette er noe som gjøres til et problem av smålige voksne, men men...)
Sist redigert av Kaija : 23-04-09 kl 21:02.
|