Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Hvis ski sto på timeplanen hver uke, antar jeg at opplegget ville være mer likt det som er f.eks. i matematikk. Men det er da ganske mange ting i skolen som man må gjøre selv om man kan være ganske dårlig til det. Folk uten gehør får ikke fritak fra sang. Om man aldri har tatt i en gitar, må man likevel prøve det selv om det ikke blir undervist nok til at man rekker å kjenne på følelsen av å få det til. Og målet med gitar, ski, badminton og andre aktiviteter som barn og unge er kort innom på skolen er vel ofte å skulle gi dem mulighet til å prøve et mangfold av aktiviteter. Det skulle ikke forundre meg om det står noe om det i læreplanene for de pratisk-estetiske fagene.
Men det er forskjell på å måtte prøve noe og å måtte gjennomføre et opplegg som forutsetter at man allerede kan det, uten noen mulighet til å få opplæring. Å sende barn/ungdommer, som faktisk ikke kan gå på ski ut på en 7 km tur er jo bare idioti. Og å argumentere med at "da får de kjenne på at de ikke har prøvd å lære tidligere" er å gå helt bort fra skolens ansvar om opplæring.
Enten definerer vi ski som noe barn trenger å lære, og da må faktisk skolen undervise i det, ikke bare sende dem ut på tur. Eller så definerer vi ski som noe som er greit å kunne, men ikke nødvendig, og da tilbyr skolen enten tur for de som kan og har lyst, eller et annet opplegg for de som hverken kan eller ønsker å lære.
Skidag kan ha to mål, enten at man skal lære noe eller at man skal ha det moro ute og gjøre noe sosialt. Ingen av de målene blir oppnådd ved å presse folk til å gjøre noe de ikke kan, uten opplæring.
Mine barn har utstyr og kan gå på ski, men de er ikke noe gode. Jeg tror nok at de kan gå 7 km og ville ikke gitt dem fri fra en skidag. Men om de valgte leking og aking ville jeg syntes det var helt fint. Poenget er å være ute og fysisk aktiv i frisk luft, ikke hverken å vise seg frem foran klassekamerater eller at de skal straffes for at de har foreldre som ikke har ski på topp av prioriteringslisten.
Jeg har for øvrig holdt lillesøster hjemme en gang fra et skoleopplegg. Klassen skulle på kino og se film nr ett eller annet høyt tall i serien Pirates of the Caribbean. Hun har ikke sett noen av de andre og misliker sterkt skumle filmer. Hun hadde veldig lite lyst til å sitte i tre timer og ha det ubehagelig i en kinosal. Jeg spurte læreren om det var mulig med et alternativt opplegg på skolen, men det var det ikke. Vi ble enige om at hun holdt seg hjemme uten å fortelle noen andre i klassen om det og det gikk helt greit. Jeg antar at ut fra argumentasjonen her, så burde jeg ha sendt henne fordi ingen har vondt av å ha det litt ubehagelig og hun kan bare ha det så godt når hun er en tenåring som ikke liker det samme som mange andre tenåringer, men det er jeg altså ikke enig i. Og heldigvis heller ikke læreren hennes.
|