Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Ja, for det sitter nok ingen barn rundt og kjenner på den følelsen i mattetimene. 
Hørtes det ut som jeg trodde det? Da var nok ironien min litt feilslått; jeg mente å prøve å formidle at vi neppe ville syntes det var OK dersom en mattelærer hadde sagt slike ting om elever som ikke greide å henge med.
Poenget med matteundervisning er at ungene skal lære matte, og derfor legger jo skolen opp til at de skal lære, med (forhåpentligvis) en viss grad av tilpasset undervisning over flere år,så man bygger opp ferdighetene etter hvert. Jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle klarer å lære seg det de skal,og det er trist, som apan sier,men de at de ikke får det til blir jo aldri holdt frem som et slags poeng i seg selv.
Hvis poenget med skidager er å lære ungene å gå på ski, eventuelt å introdusere dem til gleden ved friluftsliv og vintersport, vil jeg tro dette best gjennomføres ved å ha et opplegg som passer for flest mulig av elevene, sånn at de både får det til og har det litt gøy. På vår skole er det heldigvis sånn, og det høres jo ut som de fleste skoler tenker sånn, og det er jo supert.
Men en del av de argumentene som har kommet i tråden, syntes jeg var ganske usympatisk innstilt overfor elever som ikke håndterer det man mener at «normalt utrustede» elever bør kunne. Derfor prøvde jeg meg på å ironisere over de argumentene, ved å bruke dem overfor en annen gruppe elever som ikke takler det man skulle ønske de kunne. Det var hverken for å gjøre narr av elever som sliter i matte, eller for å påstå at de ikke finnes.