Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Jeg vil bare kjapt skyte inn at jeg aldri har sagt at det er greit å skulke ting man ikke har lyst til. Jeg har sagt at dersom skolen hadde hatt et opplegg som sønnen min ikke var i stand til å gjennomføre, og de ikke hadde mulighet til å tilby et alternativt eller tilpasset opplegg, så ville jeg ikke tvunget ham til å delta. Hva jeg hadde gjort i stedet, vet jeg ikke, da jeg aldri har måttet ta stilling til det, men jeg ser for meg at jeg ville ha bestemt det i dialog med læreren. (Litt som Blå fortalte at hun hadde gjort angående kinotur.)
Og det er faktisk ikke mulig (eller i alle fall ikke særlig klokt) å generalisere ut fra egne eller egne barns erfaringer hva andre mennesker er i stand til å gjennomføre. Man kan ikke se utenpå folk hva de klarer og hva de ikke klarer.
Jeg synes det er kjempeviktig å lære seg å kjenne på egne grenser og utfordre egen komfortsone, og å lære seg å gjøre ting man ikke liker eller er komfortabel med. Ett av poengene med det er å finne ut hvor de egne grensene faktisk går, sånn at man på sikt blir i stand til å vurdere forskjellen på «dette har jeg ikke det minste lyst til» og «dette klarer jeg faktisk ikke». Fysiske grenser er kanskje enklere å demonstrere overfor andre, men mentale og emosjonelle grenser finnes, de også.