Sv: Hva er viktigst for deg i forbindelse med kommunevalget?
Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.
Men aller mest så mener jeg det er viktig at politikerene ikke bare lover gull og grønne skoger uten å ha tro på at de de lover er gjennomførbart. Noe av det mest provoserende er politikere som lover ting de ikke klarer å holde. Og barnehageløfter må jo være det politikerne har forlovet seg de luxe på i løpet av årene (ikke bare Kristin Halvorsen).
Dette er problemet med samarbeid. Alle aprtier har sine budsjetter der noen penger tas herfra og brukes der eller der. I samarbeid må de gjerne endre dette regnestykket og så blir det bare rot.
I tillegg har du de kommunene som velger å sette på bremsene eller jobbe direkte mot regjeringstiltak- og krav, som i barnehagespørsmålet. Oslo kommune, samt Stavanger og Bergen har ikke gjort mye med barnehagebehovet de VISSTE ville komme, før de fikk kniven på strupen med den nye regjeringen. (Men jeg synes slike lovnader og frister er dumme, jeg altså!)