Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg tror ikke det har så mye med utdanning/manglende utdanning å gjøre, men mest om sosial kompetanse.
Det finnes mange fordommer om uutdannede og likeledes mange fordommer mot dem som har utdannelse.
Arroganse finnes i begge leire. Problemet oppstår når man låser seg i gamle fordommer og ikke ønsker å bli kjent med mennesket.
Mine venner er både utdannet og ikke utdannet. Den store forskjellen merker jeg best hvis flere med samme utdannelse sitter sammen og skravler "over hodet" på andre.
Jeg har opplevd ingeniører som bruker en hel kveld på å snakke om ting man må være ingeniør for å forstå. Da handler det om manglende sosial kompetanse. Selv om jeg selv sitter med lang utdannelse skjønner jeg ikke bæret.
En utdannelse fører ikke nødvendigvis til at man blir mer reflektert og ser flere sider av en sak. Det kan føre til det, men det er ingen automatikk i det.
Noe jeg synes er slitsomt er når folk med utdannelse blir overmodige og arrogante på egen kunnskap.
Jeg synes også mange ganger at folk uten utdannelse har skyhøye forventninger og ærefrykt for andre menneskers utdannelse uten at de har særlig grunnlag for det.
"Jeg har fått en sjelden sykdom og legen hadde aldri hørt om diagnosen.. for en dustete og dårlig lege"..
"Barnevernpedagogen KJEFTET på ungene sine.. Det går ikke an"
Dette syns jeg var et vanvittig godt innlegg. Det handler om sosial kompetanse.