Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier.
Mnjaa. Jeg har vel leste ihvertfall en artikkel (dog bare abstractet) som viste at tidlig bcg-vaksinering ga størst preventiv effekt for de som var genetisk disponert for å utvikle astma mht. familiehistorikk på atopiske sykdommer sammenlignet med de som ikke hadde familiehistorie. Skal se om jeg finner en link ...
Men at de forsker på det er sikkert og visst.
Nå vet jeg ikke om det er tilfeldig, men jeg søkte litt rundt her. Storbritannia er det landet som har høyest forekomst av barneastma, og Norge er snart på samme nivå. Norge og Storbritannia er de to landene som gir BCG i 14 års alderen ...
http://www.ulleval.no/modules/module...iDisplayType=2
|