Sv: Har du sjangerallergi?
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Jeg synes bare det er så snodig at noen vil kutte ut all krim, fantasy og sci-fi. Når jeg kutter ut hele sjangre, er det jo fordi jeg tror det er liten sjanse for å finne en god bok der. Og så tror jeg dere er som meg, og at dere følgelig tror at det ikke finnes gode romaner som tilfeldigvis også er krim/fantasy/sci-fi. Og det er jo feil! 
Selvhjelpsbøker, ja. 
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Og kioskbiografier. 
Dette var da lite konsekvent, Tinetoff!!
Du synes det er uheldig at noen avskriver f.eks hele sci-fi sjangeren - fordi du vet at det finnes gode bøker i den sjangeren, og at vi følgelig burde være åpne for det.
MEN du velger selv bort hele "selvhjelps"-sjangeren - som sannelig er en like mangfoldig sjanger som noen annen. Det finnes selvhjelpsbøker som kan få en til å ta til tårene av oppgitthet over overfladiskhet og dårlig språk.
OG det finnes noen ordentlig kloke, velskrevne sådanne ( jeg anbefaler f.eks "Livskvalitet" av Søren Ventegodt).
Benytter sjansen til å slå et slag for selvhjelpssjangeren - kvalitetsdelen av den, vel og merke.
Mange går glipp av mye klokt og nyttig fordi denne sjangeren er latterliggjort og stigmatisert.
Og kiosklitteratur.... Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lest det. Jeg kan godt lese lett litteratur - men ukeblad-illustrerte pocketbøker med sigøynerprinsesser og feiende flotte pirater har aldri lokket...
Så her kan jeg ikke tilby nyansering. Finnes det godt skrevet kiosklitteratur? Det kan jo hende. kanskje de med et historisk innhold kan være interessante?
Jeg tror så gjerne at det finnes gode sc-fi og fantasybøker. At de er velskrevne og har en god oppbygging. Det er bare det at temaet interesserer meg like lite som bilmekanikk og motorsport...