Sv: Løping: Intervaller
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Tusen takk!
Når du skriver for eksempel 10*2 på 12 km/t, hva gjør du da i pausene, og hvor lenge varer de?
Jeg er nokså dum på dette her, så jeg trenger teskjeforklaring på nøyaktig hvordan jeg skal bevege meg under hele økten, og nøyaktig hvor lenge den skal vare. 
På 10*2 har jeg 1 minutt aktiv pause. I starten skrudde jeg ned til 6 km/t og gikk, mens jeg nå stort sett løper i pausen på ca 9 km/t. Kommer an på hvor sliten jeg er. Om pausene er 30 sek eller kortere hopper jeg av og står på kanten. Mange steder står det at pausene skal/bør/kan være halvparten av draget, så løper du 3 minutter intervaller kan pausen være på 1,5 minutt osv.
Å legge inn intervallene i en timer på forhånd er gull, da slipper man å tenke. Men om jeg ikke har det pleier jeg å regne meg frem til at 10*2 er 20 minutt + 10 pauser på 1 minutt blir 30 minutter. Da vet jeg at jeg er ferdig når timeren viser 40 minutter, dersom jeg begynner på intervallene etter å ha varmet opp i 10 minutter.
Som oppvarming pleier jeg forresten å ta 2 minutter på 6 km/t, 2 minutter på 7 og så videre opp til 2 minutter på 10 km/t. Eventuelt ett minutt på hver om jeg har liten tid.