Sv: Filmtips, meg og minsten (11)
Jeg har nettopp sett de to første Hobbiten-filmene sammen med mine to 11-åringer. De elsket dem, og gleder seg til vi skal se den siste nå til helga. De kan jo være litt skumle, det kommer an på hva man reagerer på. Noen reagerer på stygge monster, andre på vonde skjebner og triste historier. Mine (særlig guttungen) er veldig følsom når det gjelder det siste, og tåler lite av realistisk dramatikk, mens ildsprutende drager, spenstige alver som hogger hodet av stygge monster bare er stas. Også har jeg nettopp lest boka høyt for dem, det er derfor vi ser filmene nå, og det gjør jo mindre skummelt også.
Ellers liker mine også Percy Jackson, Harry Potter, Pan (som i Peter Pan), Narnia-filmene, Miss Peregrine's home for peculiar children, og særlig guttungen elsker alt av Marvel-filmer (Avengers-filmene, Guardians of the Galaxy, Iron man, Thor Ragnarok, Ant-man etc).
Jentungen tåler mer drama, og liker det også bedre enn monster og action. Hun likte veldig godt blant annet "Hunt for the wilderpeople", og The adventures of Huck Finn fra 1993, med en svært ung Elijah Wood i hovedrollen (begge disse er eksempel på fullstendig monsterfrie filmer, som jentungen liker, men som er i skumleste laget for guttungen pga drama), og filmatiseringen av Jungelboken, både Disney- og Netflix-varianten, men kanskje særlig den siste (Mowgli: Legend of the Jungle).
Sist redigert av My : 12-02-19 kl 15:31.
|