Sv: Fortnite
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Det som er sikkert er at det blir ikke noe lettere å stå i mot og si nei med årene. Vil du la dem spille spill med 18-årsgrense når de er 15? For hvis du synes det er vanskelig å være den voksne og si nei nå, så har du gitt fra deg mye grunn du kan komme til å trenge senere. Tiden går veldig fort, jeg tar meg å stå i situasjoner med minsten som jeg føler var aktuelle med eldstemann for bare lort tid siden.
Jeg jobber i vgs og har til gode å møte en 15/16-åring som ikke spiller spill med 18-års grense. Jeg ble overrasket over dette da jeg begynte å jobbe der for 10 år siden og mine egne gutter var små. Vi har holdt igjen nok til ikke å være de første, men vi har ikke vært de siste. Og det er liten tvil om at dette er en viktig sosial arena. Yngste fikk spille Fortnite fra han var 11. Men jeg husker st han var helt fortvilet over at vi holdt tilbake på Overwatch før det - hele kameratgjengen spilte det, og han knakk sammen en kveld av dårlig samvittighet for at han hadde spilt det hos en kamerat. Det er ikke rett fram med spill og voksenprinsipper og aldersgrenser, synes jeg. Det er lett å tenke at en heller bør være fot streng enn for ettergivende, men den sosiale funksjonen gjør det mer nyansert og sammensatt enn hva en som voksen alltid har oversikt over. Det er ihvertfall verdt å ikke være kompromissløs og bastant uten å ha lyttet til barnet ordentlig først.
Eldste fikk lov til å spille 18-års spill da han begynte på vgs i høst. GTA er unntaket - og det er han helt enig i selv også.