Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-19, 13:59   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.762
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvem som helst kan bli radikalisert. Det er gjort masse forskning på dette de siste årene, og de som har reist som fremmedkrigere kommer fra alle typer familier, samfunnslag og utdannelser. Felles er at de har søkt et fellesskap. Det er ikke slik at det finnes store, lukkede mijøer med radikale muslimer som er i slekt med hverandre.

Ja, spekulerte litt på det der jeg også, men tenkte at jeg vet vel for lite om det. Jeg har nemlig også inntrykk av at det er litt som nynazister her, eller satanister, anarkister, militante miljøaktivister eller kriminelle gjenger for den saks skyld. Det er ikke noe familien hører til, som en religiøs menighet, det er en del folk med samme ekstreme interesse og holdninger, som finner hverandre og danner grupper, og mange av dem har tvert om brutt med familiene sine. Hvor de havner kan virke nærmest tilfeldig, ettersom hvilke folk de kommer i kontakt med, det kan like gjerne være i den ene ekstreme enden som i den motsatte. Jeg kjenner for eksemel en fra min oppvekst, som en periode var blitzer, og da jeg møtte han noen år senere var han blitt nynazist. Han kunne like gjerne blitt radikalisert muslim og reist til Syria for å kjempe med IS, for å si det slik, hvis det hadde vært aktuelt på den tiden. Familien var helt normal. Og fortvilet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-02-19 kl 14:09.
My er aktiv nå   Svar med sitat