Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Nå er det en gang slik at man ikke dømmes i norske domstoler basert på «synsing» og godt er det. Ei heller er det ulovlig å ha radikale meninger. Så det er ikke gitt at disse banebrudene blir dømt for noe som helst. Faktisk er det ikke straffbart å være stappteit. Og det er ikke gitt at disse jentene faktisk har gjort noe som er straffbart i Norge. Jeg syns ikke de skal forhåndsdømmer før de en gang har kommer hjem, og det er avklart om de skal tiltales.
Er det ikke straffbart å melde seg til tjeneste for en terrororganisasjon?
Men det er problematisk at en del av disse jentene har vært så unge. Jeg er mor til en 14-åring, og akkurat nå er hun relativt lite ... eh; samfunnsorientert? ... for å si det mildt. (Fin jente, altså, men jeg gleder meg litt til denne bobla er over.) Den britiske jenta var 15 år da hun reiste ut. Hvor bevisste valg skal forvente at så unge jenter tar? Og hvor reflektert kan du forventes å bli når du lever 4 år som husmor og barneprodusent i et krigsområde?
Og så er jeg usikker på hvor jeg mener at dette aldersskillet skal gå, men i Norge er 18 år myndighetsalder. Jeg føler kanskje at det er en pekepinn.