Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-19, 12:07   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, holdningene hans er absolutt ikke noe å rope hurra for. Men- jeg har aldri vært bekymret for at han skulle spenne på seg en bombevest og sette seg på trikken når han kom tilbake til Norge...

Men er det ikke litt ansvarsfraskrivelse når vi overlater slike potensielt tikkende bomber til andre land med lite ressurser, særlig når de først ble radikalisert her til lands, og vi tillot dem å dra dit? Bør vi ikke ta oss av dem på en ordentlig måte, og sørge for at de som kan utgjøre en trussel for samfunnet (vårt eller andres), blir sikret bak lås og slå?

For å snu på det: Hvis vi hadde en rabiat opprørsgruppe her til lands, som ødela store deler av landet, og trakk til seg voldelige fanatikere med bruder fra resten av verden, skulle det da være vårt ansvar å ta oss av alle disse etter at gruppen var bekjempet og vi hadde vårt fulle hyre med å redde stumpene? Burde ikke disse da dra tilbake dit de kom fra, og bli håndtert av det landet de hadde statsborgerskap i? Skulle de fått være her, fordi de kunne utgjøre en trussel i sitt eget land? Jeg synes det er en litt pussig holdning. En ting er hva vi som innbyggere har lyst til, noe annet er hva staten Norge har ansvar for, og bør gjøre.

Jeg skjønner følelsen, men synes det er vanskelig å finne en god og rasjonell begrunnelse for hvorfor det er et annet lands ansvar å ta seg av dem, eller leve med faren de muligens utgjør.

Sist redigert av My : 25-02-19 kl 12:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat