Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-19, 10:24   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet vi om ungdommenes språkbruk?

Mine gutter på 13 og 16 banner ikke hjemme, men jeg hører det smeller et «faen» en gang i blant når de gamer. Jeg spurte 13-åringen i dag morges om guttene på hans trinn brukte nedsettende betegnelser om/til jentene, men det sa han at ikke var et problem. Han er generelt åpen om adferd som er et problem (yppig, slåssing etc.), så jeg har ikke grunn til å tro at det ikke stemmer. Det kan nok også bli verre lengre opp i trinnene. Av erfaring som lærer på vgs vet jeg at det er overraskende mye nedsettende prat om jenter blant guttene. Men det er markant forskjell på sånn prat i blandede klasser (som studiespesialiserende) og klasser hvor det i overveiende grad går bare gutter (som enkelte yrkesfag). Jeg lar det aldri passere. Jeg bryr meg ikke om ordinære banneord, men ord som krenker andre, enten det er enkeltelever eller grupper i samfunnet, er helt uakseptabelt i klasserommet.

Jeg husker jeg ble så overrasket da jeg begynt å jobbe i vgs for ti år siden, for jeg hadde trodd at verden hadde gått fremover mtp omtale av og holdninger til jenter og kvinner. Jeg synes det er så deprimerende.