Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Dette høres jo ut som ganske tung psykiatri eller noen med en psykisk utviklingshemning eller begge deler, og det er jo virkelig ikke så lett å håndtere.
Ærlig talt, det gjør det ikke. Det kan hende du har rett, men mest sannsynlig er dette bare en person med litt dårlig justerte sosiale antenner, og som er veldig dårlig til å vurdere hva man kan dele med andre og når. Det kan skje ganske normalt oppegående mennesker. Og når det gjelder sykdom, fysisk eller psykisk, så er det veldig vanskelig å vurdere. Man kan ha føle seg ekstra synlig og utsatt for mistolkning (ikke nødvendigvis en innbilt risiko, heller), og dermed få veldig stort behov for å forklare seg.
Men selvsagt finnes det i overkant pågående mennesker, og jeg blir lett satt ut av folk som driver oppsøkende virksomhet. Men jeg er jo glad mange har tatt seg bryet med å gjøre det i mitt tilfelle, for jeg hadde jo neppe blitt kjent med dem hvis ikke. Og så tenker jeg at som voksne er det greit å mestre å si «det passer ikke» eller mer utbroderende «jeg forstår at du har ting du trenger å snakke om, men jeg kan ikke være den du snakker med om dette». Helt ok.