Sv: Hunden for oss - drodletråd
Du vil ha en kortklippet tibetansk terrier. (Dvs. at du vil holde pelsen kort). Morsomme, intelligente, sosiale, kosete og ikke alt for mosjonskrevende. Av alle de små hundene vi treffer i løpet av en uke, som ikke krever så alt for mye mosjon, men likevel er oppvakte, er det de tibetanske terrierne jeg liker aller best. De kan være litt bjeffete, men jeg opplever dem ikke som gneldrete, selv ikke den som bjeffer mest av dem.
Jeg er veldig glad i Cobberdogs, men det er ikke en stabil rase, så du kan ende opp med en som krever veldig mye mosjon og en som er ganske lat. Vi kjenner begge deler, og har en ganske mosjonskrevende fyr selv. Delvis fordi han har fått tilbud om mye og lange turer, men det ligger nok også til personligheten hans. Alle Cobberdogsene jeg kjenner (og det er en del, etter hvert) er sosiale, smarte og lavaggressive/hyggelige hunder, som stort sett går veldig greit sammen med andre hunder, av begge kjønn. Det er selvfølgelig en del ulemper også, men en hundetype som ikke er en "rase", fordi det er flere usikkerhetsmomenter. Du er ikke garantert å få en liten hund, selv om det er det du kjøper. Jeg vet om flere som bare skulle bli inntil 12 kg, som har blitt nærmere 20 kg. Noen av dem sliter med allergi, så det må man være oppmerksom på når man tegner forsikring, fordi det kan bli en kostbar affære med utredning og spesialkosthold. Lynne og pelstype virker å være ganske så stabilt.
Sist redigert av Gaia : 14-03-19 kl 13:16.
|