Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Nåja, det var kanskje litt spissformulert av meg, men særlig i Jessicas innlegg synes jeg å lese en holdning til utdanning som går på at utdanning neppe kan forandre noe vesentlig på et menneske, og at det ikke er særlig legitimt å se på utdanningen sin som en viktig del av seg selv. Det er vel og bra at utdanning neppe endrer personligheten til folk, men jeg tror den kan forandre ganske mye på hvordan man tenker. Og mange har et tett forhold til faget sitt og brenner for det, uten at det har noe som helst med et ønske om å vise seg. (Ofte er det snarere tvert imot.) Jeg sier selvsagt ikke at det ikke finnes folk som bruker faget sitt som hersketeknikk, men mon tro om det ikke oppfattes slik oftere enn det faktisk er slik? Det må jo være lov å vite best når det dreier seg om noe man faktisk har gått i dybden på?
:ømskinnet akademikerveteran:
Utdanning gjør at man har reflektert og gått i dybden på en del ting. Det forandrer en helt klart som person. Man får en tyngde i forhold til det man har utdannet seg til. Selvfølgelig skal man få lov til å ut i fra at man tross alt har gått i dybden på, MEN det er måten man bruker sin tyngde.
|