Vis enkelt innlegg
Gammel 05-04-19, 11:59   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.893
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper man tynt bomullsstoff?

Det er mye større frihet med de rekonstruerte bunadene, enn feks de konstruerte sik som mange av de broderte slik som Lundeby og gudbrandsdalens festdrakt, trysilbunaden etc, er. De har et helt fast opplegg, med skjorte, liv og stakk som skal være akkurat slik de ble laget dengang.

De rekonstruerte bunadene er laget etter mønster av gamle draktdeler og basert på hvordan man kledde seg i et tidsrom. Alle hadde ikke like forklær, man vevde selv forkletøyet og pyntet med importerte silkesjal hvis man hadde det. Hvis man ser på de bunadene som er helt originale, feks flere av telemarksdraktene, er det stor variasjonsmulighet i både skjorter, liv, belter, stakker og serker - nettopp fordi de tradisjonelt alltid har vært forskjellige.

Jeg har også valgt en rekonstruert bunad fra distriktet jeg har 3/4 av slekta fra, istedet for den broderte, konstruerte bunaden som også er derfra - rett og slett fordi den gir meg mye større muligheter til å bruke andre elementer den. nå ser jeg på muligheten til å få laget om et åkle mini mormor vevde i sin ungdom, til forkle.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat