Vis enkelt innlegg
Gammel 29-07-07, 01:08   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Selvfølgelig kan er det lov å like folk fordi de har felles interesser med en. Jeg har ikke påstått noe annet. Jeg ser bare ikke at utdannelse skal være synonymt med at man har noe til felles. Utdannelse er så mangt.

Det er klart. Jeg er i alle fall på ingen måte spesielt interessert i å omgås folk som har studert det samme som jeg. Jeg er i grunnen temmelig lite interessert i det jeg selv studerte, så de gamle klassekameratene fra NTH jeg omgås nå, er jeg stort sett venner med (eller gift med ) fordi vi har andre ting til felles enn akkurat studiet.

Når jeg snakker om "likesinnede" i en diskusjon som dette, så er det vel mest snakk om at den typen folk jeg trives sammen med, er på bølgelengde med og har felles interesser med, er den typen folk som velger/valgte å ta høyere utdannelse (i tillegg til at det stort sett er folk med utdannelse jeg møter; det er jo en sammenheng der også). Det er altså for det første snakk om at folk som ligner på meg har en tendens til å velge å studere (slik jeg gjorde), og for det andre snakk om at man utvikler seg litt på samme måte mens man studerer, slik at man får mer til felles enn man kanskje ville hatt om man ikke hadde vært student.

Det er ikke slik at det at noen har studert i seg selv gjør at jeg har lyst til å snakke med dem (det er jammen mer enn nok av uinteressante, trangsynte og kjedelige mennesker på alle høyere læresteder!), og heller ikke slik at jeg ikke har lyst til å bli kjent med folk som ikke har studert - det er mer en observasjon av at folk jeg kjenner og oppfatter som mine "likesinnede" stort sett (men ikke alltid) er folk som har høyere utdannelse.

(Og noen akademisk snobb er jeg i alle fall ikke på egne vegne. NTH er knapt noen spesielt akademisk utdannelse, og selv om jeg hadde flaks og hadde en håndfull ualminnelig hyggelige og oppegående klassekamerater der, så opplevde jeg ikke studentmassen generelt som hverken spesielt interessant, vidsynt eller "likesinnet".)