Sv: Er idealismen borte og bare egoismen igjen?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Ja, det er selvsagt bare du som er idealist. Alle andre er egoister, som bare vil mele sin egen kake. 
Hvis jeg skal gå ut i fra at innlegget ditt ikke var ment riktig så nedlatende som det fremsto og svare seriøst på det, så må svaret bli at jeg regner med at graden av idealisme og egoisme er omtrent som den alltid har vært. Og det at du er engasjert i en sak av uselviske grunner, ikke gir deg automatisk grunn til å dømme andre som ikke er engasjert i det samme eller ut i fra samme grunn som deg.
Jeg synes det er helt uproblematisk at folk ikke vil prioritere tid som natteravner hvis de selv ikke føler at det er relevant for deres egen situasjon. Jeg er for eksempel en av dem som har vurdert å melde meg som natteravn når mine egne barn når tenårene. Det er ikke det samme som at jeg er en anti-idealistisk superegoist. Det kan ganske enkelt være fordi jeg ikke har tid eller overskudd til å holde på med absolutt alle tenkelige verdige, idealistiske aktiviteter. Jeg velger kanskje bare å prioritere andre verdige, idealistiske ting enn deg.
Jeg synes det er flott at folk velger å være natteravner, og jeg synes ikke innsatsen blir noe mindre verdifull selv om man gjør det fordi man har personlig interesse av at jobben blir gjort.
Det var overhodet ikke meningen å framstille det som om jeg var idealist og andre egoister. Den syns jeg var usaklig fra deg, men mulig jeg måtte ha skjønt at det ville bli oppfattet slik.
Jeg er helt enig med deg og vil ikke sette meg på min høye hest og dømme andre. Definitivt ikke. Jeg har, som sagt, full forståelse for at mange ikke orker etter ei full uke med jobb.
Det jeg prøver å si er at (glem Natteravner osv.) tenker vi kun på hva vi selv har nytte av? Ser vi ikke lenger at vi er en del av et samfunn og har et ansvar? Er det det offentlige som skal ta seg av alt?`
|