Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
Min passer og jeg gleder meg veldig til å bruke den.
Jeg har kvinnebunad fra Sør-Østerdal. Jeg har aldri bodd i området, men har sterk tilknytning via tre av fire besteforeldre og begge foreldrene mine. Pøbelprinsessen valgte samme bunad som meg da hun ble konfirmert. Men bunaden vår kommer i en hel rekke ulike stoffer, så vi har ikke like bunader likevel.
Siden familien min er fra Trysil, har mamma Trysilbunad. Den hun begynte å sy til min konfirmasjon, ble ikke ferdig, så jeg lånte en på dagen, og så fikk søsteren min den mamma hadde begynt på da hun ble konfirmert noen år senere. Jeg hadde ikke min egen bunad før jeg ble femti, jeg hadde diverse lånte bunader. Men når jeg endelig skulle få min egen, valgte jeg sør-ørsterdal - fordi den er rekonstruert og fordi den er enda mer korrekt i forhold til aner og tradisjoner enn Trysil-bunaden, som er en brodert ullkjole som ikke har opprinnelse i gamle draktdeler. Den er veldig vakker, den også, altså. Men det er noe helt eget med en rekonstruert bunad, synes jeg. PP bruker et sjal etter sin tippoldemor til sin bunad. det er bare helt rørende å tenke på. 
Eldste her har et sjal etter sin tipp-tipp-oldemor (blir det vel? Hennes oldemors bestemor). Den hører ikke til noen bunad, og til den bunaden hun har, og den hun skal få, hører det heller ikke sjal til. Men jeg synes godt hun kan bruke dette likevel. Det er fantastisk nydelig, svart silkesjal med frynser og blomstermønster i mørk vinrødt, som passer fint i fargen til bunaden(e).
Min datter er oppkalt etter denne oldemoren (mannens farmor), og har samme fornavn som henne. Så i gave til sin første jul fikk jentungen dette sjalet, som oldemora skrev på kortet at hun hadde arvet etter sin bestemor, som også hadde samme navn. Utrolig stas å ha.