Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hvis vi snakker om kollegaer så foretrekker jeg helt klart at folk kan noe, jeg er ikke fristet til å gjøre jobben til noen uansett hvor hyggelige de er. Men hvis de skal være "nær" meg foretrekker jeg bestandig folk som er hyggelig fremfor flinke.
Absolutt!
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Alle foretrekker vel å være sammen med likesinnede? Om det er utdanning eller interesse for traktorpulling som er fellesnevneren, hva så? Er man like arrogant som traktorpuller hvis man sier at man foretrekker å henge sammen med de som ser gleden i å montere spitfiremotorer på traktorer?
Det finnes sikkert en haug med arrogante traktorpullere.
I begrepet likesinnet, legger jeg mer enn å ha en felles interesse. Det må klaffe på flere punkter, syns jeg.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Alle folk utvikler seg jo ved å leve.
Jeg mener bestemt jeg har truffet folk som har klart å unngå nevneverdig utvikling. (Noen av dem har lang utdannelse)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Når jeg snakker om "likesinnede" i en diskusjon som dette, så er det vel mest snakk om at den typen folk jeg trives sammen med, er på bølgelengde med og har felles interesser med, er den typen folk som velger/valgte å ta høyere utdannelse (i tillegg til at det stort sett er folk med utdannelse jeg møter; det er jo en sammenheng der også). Det er altså for det første snakk om at folk som ligner på meg har en tendens til å velge å studere (slik jeg gjorde), og for det andre snakk om at man utvikler seg litt på samme måte mens man studerer, slik at man får mer til felles enn man kanskje ville hatt om man ikke hadde vært student.
Det er ikke slik at det at noen har studert i seg selv gjør at jeg har lyst til å snakke med dem (det er jammen mer enn nok av uinteressante, trangsynte og kjedelige mennesker på alle høyere læresteder!), og heller ikke slik at jeg ikke har lyst til å bli kjent med folk som ikke har studert - det er mer en observasjon av at folk jeg kjenner og oppfatter som mine "likesinnede" stort sett (men ikke alltid) er folk som har høyere utdannelse.
Bra sagt.
For å komme tilbake til hovedinnlegget, så har jeg ofte følelsen av at folk som er i en utdannelse, eller er nyutdannet/nytilsatt, er dem som må briefe med kunnskapen sin, og briljere med fagkunnskap. De får en litt nyfrelst-aura rundt seg, og har ennå ikke kommet til den erkjennelsen at man lærer hele livet, og ikke er verdensmester i et emne selvom man har studert det. Jfr Mims manglende årstallskunnskap, hun kan ikke verdenshistorien på rams, og kjenner ikke alle utløsende og bakenforliggende årsaker til alt som har skjedd siden dinosaurene selv om hun har hovedfag. Det, derimot, er det mange som forsøker å innbille folk at de kan når de har 5 vekttall i et fag.