Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
Er dette bare en måte å si «se så flinke vi er til å spare»?
Det er jaggu ikke rart gjeldsgraden i Norge er katastrofalt høy, når dette er reaksjonen når folk sier at de ikke tar opp gjeld for å pusse opp.
Ja, jeg er flink til å spare, og jeg er stolt av det. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at vi er heldige i min familie som har såpass inntekter at vi har råd til å spare. Men det er jaggu mange her i landet som har større inntekter enn oss, og som ikke sparer ei krone. Høyt forbruk, med sin miljøbelastning, er ihvertfall ikke noe å trakte etter, og jeg er stolt over alle de små og store grepene vi har gjort og fortsatt gjør, som har resultert i at vi nå har full kontroll på sakene våre og kan klare å leve på en inntekt og spare resten. Hvis det ikke blir orden på disse AAP-greiene, så er det ikke sikkert det blir noe sparing etter nyttår, men vi vil ihvertfall kunne klare oss uten å ta opp mer gjeld.
Jeg er egentlig ganske frustrert over at det ikke går an å ta en skikkelig diskusjon på forbruk og sparing uten at det popper opp stråmenn fra alle kanter. Vi har et sjukt overforbruk i Norge i dag, og kan ikke fortsette slik. Vi har ikke flere jordkloder å bruke, og økonomien kommer til å gå på ræva hvis folk fortsetter å ta opp forbrukslån i tide og utide. Samtidig er det en gruppe av befolkningen som virkelig kunne trengt litt mer handlingsrom, og som kanskje ville bidratt til redusert forbruk hvis de hadde en litt større buffer å tære på (jmf Vimes teori om støvler). At de ikke har noen buffer skyldes 99 % inntektssiden, men det er også en bitteliten del der som skyldes den dårlige sparekulturen vi har her i landet. Den gjennomsyrer til og med velferdssystemet vårt. Hvorfor i all verden har vi krav i sosialstønadssystemet om at folk må bruke opp hver ei krone av sparepenger og selge huset sitt før de kan få hjelp? Det gir da virkelig ingen mening å dytte folk med ujevn inntekt eller dårlig råd inn i dyre leieboliger!? Å føre folk ut i verre fattigdom gjør at det vanskeligere å komme seg ut av den: https://www.dagbladet.no/kultur/det-...attig/62226770