Vis enkelt innlegg
Gammel 12-10-06, 10:26   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Jeg ville hentet pengene fra oljefondet. Jeg forstår ikke hvorfor renten
blir så høy hvis vi bruker mer av det. Hva skal vi med et fond som ikke
kan brukes? Jeg fikk med meg spørretimen med politikerene i dag. Jens
ble regelrett grillet for alle løftebruddene sine. Han fikk så hatten passet.

Jeg er ikke sikker på om jeg orker, men jeg prøver:

Det som skjer når du bruker "for mye" penger er følgende: Pengene du bruker settes i arbeid i samfunnet:
- Bruker du dem til veiutbygging så setter Mesta, Norkonsult, veientreprenører, byggefirmaer, sement- og asfaltprodusenter, folk som jobber i sandtak, folk som kjører lastebiler med sand og pukk, dynamittfirmaer, osv, osv. i gang og ansetter folk, betaler dem og jobber. Dette er jobber det er press på, og det er vanskelig å få tak i folk. Gudsjelov har vi polakker til å dekke en del av det, men de kan på langt nær ta alt. Så da begynner firmaer langsomt men sikkert å overby hverandre for å få tak i folk, eller man betaler overtid til dem man har. Prisene på disse tjenestene går også opp. Og folks inntekter går opp.
- Bruker du penger til barnehagebygging skjer det samme. I tillegg blir det press på førskolelærere. Disse lønningene presses også opp.
- Bruker du penger på sykehus uten å gjøre noe med organiseringen så søles de pengene antagelig rett og slett bort. I helsesektoren handler det mye mer om prioritereing av ressurser, tilgang på spesialisters tid, organisering av arbeid sånn at kirurger bruker mest mulig tid til operasjoner og minst mulig til papirarbeid, osv. Å pøse inn mer der blir som å helle vann i en proppfull mugge. Tidligere økninger til helsesektoren har så godt som alltid gått rett i lomma på helsepersonellet i form av lønnsøkninger

Alle disse tingene, i tillegg til skatt- og avgiftsletter gir i tillegg folk mer penger mellom hendene. Dette øker etterspørselen etter alle slags varer og tjenester, fra frisører, via vaskehjelper til flatskjerm-tv. Økt etterspørsel = økt pris.

Altså: Så snart du pøser inn mer penger i et samfunn så øker prisene. Når inflasjonen øker og økonomien dermed koker over, så må rentene heves for å legge lokk på det igjen.

Ingen vet akkurat hvor mye som skal til før dette skjer. Det er også avhengig av mange andre ting, som internasjonal utvikling. EGENTLIG så skulle vi vært der for lenge siden. To ting har reddet oss fra skyhøy inflasjon og rentehopp: Det ene er den massive importen av arbeidskraft, den andre er den økonomiske veksten i Kina, som medfører at prisene på for eksempel klær og elektronikk har stupt. )Smeller det i Kina, noe det kanskje gjør, så får det kolossale konsekvenser for norsk økonomi. Helt urelatert til tema). Galopperende renter, like galopperende priser - gjett hvordan det går med hvermansen da? Da må han selge huset sitt. Og siden en enormt stor andel av nordmenn sitter med huslån de ikke klarer å betjene med rente på 10%, så blir det MANGE hus til salgs. Boligprisene stuper. Folk går personlig konkurs. Folk sitter med enorm gjeld etter at huset er solgt, og ingen verdier.

Det er bare vel 15 år siden dette skjedde sist! Det er ikke eldgammel historie, akkurat!

Derfor har man handlingsregelen. Alle partier fra SV til Høyre er enige i denne. Bare Fremskrittspartiet gjør sånn til basal økonomisk teori (at tilbud og etterspørsel settr pris er ikke noen omdiskutert teori, akkurat. Det er så godt som en naturlov).

Hvis dette ble innviklet så finnes det faktisk en klassisk og veldig god Donald-historie (Carl Barks, mon tro?) som forklarer veldig godt hva som skjer når pengebingen åpner, alle blir rike, og egg blir kostende en million kroner stykket...