Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
Nå har jeg fordøyd boka ei stund og er fortsatt fornøyd.
Er enig i det meste som har blitt sagt før ang. campingturen, Snape og Draco, forbigåelsen av de siste horcruxene osv. Men siste del veier opp for den første, heldigvis. Kanskje Rowling brukte så lang tid på campingturen for å få god lengde på boka samtidig som det skulle bli lett for manusforfatterne å finne scener å kutte i denkommende filmen? 
Det jeg har tenkt mest på etter at jeg var ferdig, var at Fred døde. Jeg tror det kan komme noe bra ut av det for George på sikt, når han kommer over den første sorgen. Som tvillingmamma har jeg ofte irritert meg over forholdet mellom de to; de har vært skildra som et stereotypisk tvillingpar der de nærmest var avhengige av hverandre, alltid var sammen, gjorde alt likt, alltid var enige - og siden andre ikke så forskjell på dem gjorde det at de på en måte ble enda tettere forbundet. Sånt er ikke sunt, og noe de fleste tvillingforeldre prøver å motarbeide. Jeg tror aldri de to guttene hadde klart å løsrive seg nok fra hverandre til f.eks. å gifte seg - men kanskje George klarer å finne seg ei jente nå?
Ellers synes jeg det er litt trist at ikke en eneste av Hogwarts-elevene fra Slytherin viste seg å være på de godes side.
Og Umbridge - hun var Death Eater, var hun ikke? Hun var jo ikke det - offisielt i hvert fall - i HBP, men det kan vel ikke være noen tvil ut fra det hun gjør i denne boka?