Sv: Medlem av en loge?
Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.
Enig
Jeg synes det er noe barnslig og komisk over å lage seg sitt eget språk sånn at ingen andre skal forstå. Men dem om det! Er heldigvis ingen i min familie eller omgangskrets som er medlem, så vi slipper den diskusjonen på privaten i alle fall
Her snakkes det ikke om loger generelt. Frimurerlogen er litt tilbakeholdne med informasjon om hva de holder på med, holder opptaks-seremonier osv. Men jeg stilte masse teite spørsmål til min frimurer-far om dette etter å ha lest Kim Småge's bok om frimureriet i min ungdom, men min far lo og svarte at "tror du virkelig at jeg hadde latt meg manipulere til å ligge i en kiste og øve på å være død for å stige i gradene i frimurerlogen. Aldri i verden?".
Men når folk nevner loger tenker de også på foreninger som Rotary, Lions Club, Round Table og Odd Fellow. Disse logene har ikke noe hemmelighets-kremmeri, og ofte er man faktisk velkommen på møter dersom man kjenner noen der osv. Har selv vært med min far på foredrag med Egil Drillo Olsen en gang.
Hvorfor lager folk logene til noe mer skummelt, negativt og hemmelig enn det egentlig er? Og det rare er at de som blir spurt om de kunne tenke seg å være med svarer svææææært sjelden nei, så det må vel være ganske mange som er nysgjerrige og som egentlig ønsker å være medlem der ute blant folk flest.