Her er våre tradisjoner:
Siste søndag før jul hogger vi juletre selv, på en gård utenfor byen som tilbyr selvhogst, har bålkaffe, kakao, pepperkaker og mulighet for grilling av egne pølser.
Treet pyntes på kvelden lille julaften, ideelt sett etter at ungene har lagt seg (nå begynner jeg gjerne litt før de legger seg, siden de legger seg senere jo eldre de blir, men da forsvinner de fort, for de vil ikke se treet før neste morgen, de er kjempestrenge på det). Pakkene legger vi også under treet, det siste vi gjør før vi legger oss. Så henger jeg opp julestrømper ved sengene til ungene, med godteri (litt spesielt og fint godteri som jeg finner nå og da gjennom førjulstiden i litt spesielle butikker, på marked etc) og en juletrepynt. Ungene har fått en juletrepynt i julestrømpa hvert år, og har nå en liten samling hver, som tanken er at de skal få med seg når de flytter. Ungenes juletrepynt oppbevares i hver sin pose med navnet deres på, og disse, inkludert årets, henger de selv på treet om morgenen. Hvert år legger jeg også fram en ny pysj til dem, som de tar på seg om morgenen (de sover i undertøyet) - det siste er veldig stjelbart, ungene elsker å finne de nye pysjene og ta dem på seg.
Så julaften starter altså med at ungene står opp (den første som våkner vekker søsknene), tar på seg nye pysjer og kosesokker el tøfler, tar julestrømpene sine, og går ned og ser på det ferdigpyntede treet og pakkene som ligger rundt, henger opp sin egen juletrepynt, mens de spiser godteri fra strømpa, er ca tre år yngre enn de er resten av året, og snakker opprømt sammen (elsker å våkne til den lyden). I adventskalenderen prøver jeg å ha noe de kan holde på med som tidsfordriv ut over dagen. Etter hvert som alle har stått opp lager vi i stand en DIGER frokost, med masse godt. Så er det litt sløving og TV, og vi steller oss litt i tur og orden, etter hvert som badet blir ledig. Min tradisjon er at vi pynter oss i full finstas med en gang, og er pyntet hele dagen. Mannen er vant med det som kanskje er vanligst, penklær først til middag, men har blitt påvirka så han kler seg også fint fra formiddagen en gang.
Så har vi grøt med mandel til lunsj ca kl 14. Bare veldig lite grøt (i nissedessertskåler
), siden det er grenser for hvor sultne vi blir, og hvor mette vi har lyst til å være før middag. Men tradisjon er tradisjon. Som premie har vi en stor sjokoladenisse, siden de rare ungene mine ikke liker marsipan.
Ellers er det ikke noen spesielle tradisjoner, det er vel som hos de fleste. TV (Disney og tre nøtter er det viktigste), kortspill, gumling av nøtter og diverse godteri, ungene ser TV eller holder på med det de fikk i kalendergave, stæsjer hår o.l., mens voksne lager middag, pynter middagsbord etc. Ganske tradisjonelt, Sølvguttene, så middag rundt kl 18, så starter vi gaveåpning før vi spiser desserten, fordi vi er mette og ungene utålmodige. Pause i gaveåpninga med dessert og kaffe, også videre gaveåpning. Gaveåpninga tar laaang tid, siden en og en åpner, mens alle ser på. Ungene har hver sin tur til å hente fram gave fra under treet. Vi har aldri brukt nisse, han kom om natta og la pakkene under treet. Han har så mange han skal rekke over, at han bare må gjøre det slik.