Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?
Jeg tenker ofte at vi ikke har tradisjoner, men så har vi det allikevel. Vi reiser til et sted der det er selvplukk av trær, og det er Hiawata som har oppgaven med å sage ned treet. Vi pynter det i fellesskap alle tre, enten 22. eller 23. desember. Hiawata fester stjerne til slutt, og er veldig påpasselig med å få henge opp sin pynt.
På lille julaften spiser vi alltid pakistansk mat fra vår lokale restaurant mens vi ser på julefilm. Etter Hiawata er i seng fikser jeg julestrømpene med mandariner, julegodter, juleblader og slikt (dvs. Hiawata sin, også fikser jeg Høvdingen sin før han står opp).
Tidlig julaften brukes til å spise frokost i sofaen, med kakao og kaffe, pledd, pysj og juleprogrammer på TV.
Vi feirer ikke jule hjemme, så etterhvert pakker vi oss ut i bilen, stopper først hos broren min og spiser bursdagskake til lunsj (han har bursdag), og kjører videre til svigers. Der er det tradisjonell middag, med påfølgende gaveåpning. Vi overnatter, så vi går alltid en tur på kvelden før vi legger oss.
Hadde vi feiret hjemme skulle jeg videreført min mexicanske venninnes tradisjon, med å alltid dekke på til en ekstra.