Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-07, 01:13   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?

Jeg kan tenke meg at rettskriving er hakket vanskeligere for engelske barn enn for norske, siden det engelske skriftspråket avviker så mye fra uttalen og (hvis jeg husker rett) har langt flere grammatikalske unntak enn det norske. Jeg kan ikke for mitt bare liv tro at det engelske alfabetet er vanskeligere å lære, all den tid det er det samme som det norske – minus tre bokstaver.

Uansett er det å lære å lese og skrive, og det å lære å stave korrekt to ulike ting, er jeg temmelig sikker på. Eller i alle fall to veldig ulike sider av samme sak.

Hvorvidt et barn er tidlig eller sent ute med å lære å lese og skrive, kan umulig ha noen sammenheng med hvor stort sammenfall det er mellom uttale og stavemåte, siden stavingen kommer på plass lenge etter at man har lært å lese og skrive. Man sier jo at et barn kan skrive selv om det skriver JEI VET IKE VA SOM ER LETEST Å LÆRE AV ENGESK ELER NÅRSK.

Sist redigert av Teofelia : 02-08-07 kl 01:22. Årsak: Stavefeil. (Bidrar til teorien om at det ikke er mulig å skrive et innlegg om rettskriving uten å få med minst én stavefeil.)
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat