Tråd: Risotto?
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-07, 20:04   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risotto?

Risotto blir bra også på slump. Jeg pleier å beregne 1oo gram riosottoris til hver person. Til to personer altså 200 gram ris og ca en liter kraft.

Jeg pleier å gjøre slik:

Frese hakket sjalottløk og litt hvitløk i en god kladd meierismør. Når løken har blitt litt blank har jeg i risen og lar også den blanke litt på svak varme, må for all del ikke svi. Ha i en god klunk tørr hvitvin eller Vermut og la det surre med et minutt før du begynner å spe med buljongen. Ha i en desiliter om gangen og la koke inn på svak/ medium varme før du har på neste klunk med buljong. Du kjenner når risen har passe tyggemotstand.

Til slutt rører jeg inn så mye meierismør i terninger som du har samvittighet til å spise, og helt til slutt en håndfull revet parmesan.

Jeg syns risotto er kjempegodt med et lass stekt assortert sopp på, spesielt østersopp er godt på syns jeg. Lykke til, risotto er utrolig hypet i forhold til vanskelighetsgrad, prøv deg frem du, så blir det sikkert kjempebra!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat