Om statistikk og media
Jeg leste en sak i avisa i dag, og den er egentlig ikke så relevant for hva jeg spør om, men den fikk meg til å tenke. Det stod at bare 25% av mennesker med Asperger syndrom er i ordinær jobb. (Saken var forsåvidt en gladsak som handlet om at en bedrift har hatt stor suksess med å ansette folk med Asperger.)
Min egen synseføling sier meg at tallet ikke stemmer, men det kan jo selvsagt være riktig. Det jeg lurer på, er hvor avisa har fått tallene fra, og om de medfører riktighet.
La oss si at tallene kommer fra NAV. Er det sånn at NAV har oversikt over diagnoser også i tilfeller hvor de ikke er involvert? NAV har selvsagt oversikt over diagnoser til folk de hjelper ut i arbeid eller utbetaler stønader til. Men det må da finnes utrolig mange mennesker med ulike diagnoser som aldri har trengt hjelp fra NAV? For ikke å snakke om alle som er underdiagnostisert og aldri har fått diagnosen selv om de har den? Og som fungerer fint i jobb?
Regner med at fastlegene ikke leverer ut opplysninger om pasienter, heller ikke på generelt grunnlag (statistisk), men her kan jeg ta feil.
Og arbeidsgiver? De har vel ikke alltid innsyn i diagnoser, og ikke kan de dele ut informasjon til media hvis det var sånn heller?
Jeg vet at folk med Asperger er veldig ulike, og det er egentlig også litt av poenget mitt. Jeg har selv en datter med diagnosen som fungerer strålende i full jobb, og hun har ikke informert arbeidsgiver om diagnose, det har ikke vært nødvendig. Nå er hun forsåvidt en del av statistikken NAV har, da, siden hun får utbetalt hjelpestønad. Men hvis ikke?
Jeg ble bare veldig nysgjerrig på denne statistikken, hvor tallene kommer fra og om de virkelig kan være reelle. Noen som kan noe om innhenting av tall?
|