Sv: Vaksinering 2
Opprinnelig lagt inn av Mayasmum, her.
det er en bakterie (vanskelig aa vaksinere mot bakterier....) som svaert sjelden rammer de ELDRE over 70 aar gamle og unger under 2. eksperten sa at denne bakterien er doedelig i veldig skjeldne og sporadiske tilfeller og at hun personlig (dette er en immunologisk professor jeg snakker om) ikke ville ha brydd seg om aa gi det til sine egne barn for risikoen for aa bli rammet er saa liten og doedeligheten er minimal pluss at det er ingen garanti for at det funker pga at du ikke kan vaksinere mot bakterier med mer enn 70% suksess.....
saa vi har bestemt oss for aa ikke gi Maya den pnaumo-vaksinen....
Nå tror jeg du har fått feil info. Den andre hjernehinnebetennelsevaksinen vi har går på en hjernehinnebetennelse som skjelden rammer små barn, og vaksinen funker ikke spesielt godt på dem. Derfor er det eldre barn som får den. Prevenar er en vaksine som går på 7 av de 30 forskjellige pneumokokkene som finnes. I både USA, England (mener jeg) og Australia har den vært endel av vaksineprogrammet i mange år.
Jeg skal dobbelsjekke opplysningene mine, husker ikke helt hva legen forklarte. Så jeg er ikke helt bombesikker. På hjemmesidene til folkehelsa ligger for øvrig forskningsrapporten som er grunnlaget for at prevenar ble innført i Norge.
Mina X, du vet sikkert mer om dette enn meg?
Sist redigert av Tallulah : 12-10-06 kl 21:02.
|