Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-20, 22:45   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hva i alle dager har min forståelse rundt smittespredning med noe som helst å gjøre? Det er da virkelig ikke det jeg diskuterer? Du sier det selvsagt er greit å være åtte personer sammen. Det offentlige i Norge sier det er greit med maks fem. Hvor vanskelig kan det være?

Så "bør holde to meters avstand og minst én meter i butikker/apotek" er bare en slags forsiktig veiledning? Det er derfor man leier inn vakter for å påse at dette overholdes på for eksempel vinmonopol og enkelte apotek?

Det kan selvsagt være at jeg tolker "bør" sterkere enn det regjeringen har ment, men jeg er rimelig sikker på at regjeringen ikke mente at "bør" er ekvivalent med at hver enkelt skulle gjøre seg opp sine egne vurderinger rundt hvor sannsynlig smitte egentlig var, og egentlig kunne overse de føringer som ble lagt.

Herregud. Er det ikke smittespredning det handler om da, og som er selve grunnlaget for anbefalingen? Og jeg sa da ikke at det "selvsagt er greit med åtte sammen". Poenget mitt var at det er mindre risiko å samle folk fra to husstander (i mitt eksempel fire i hver) vs å samle folk fra fem ulike husstander, når det gjelder faren for å spre smitte. Det sier seg selv, hvis en gruppe på fem blir smittet er sjansen stor for at de går hjem og smitter de andre familiemedlemmene sine også, i fem ulike hjem, og der har du større spredning enn om det ble begrenset til åtte personer i to hjem. Derfor er det ikke nødvendigvis verre med åtte, hvis halvparten av disse er i familie med hverandre. Men det er så klart mer oversiktlig og lettere å holde god avstand jo færre man er.

Og "en slags forsiktig veiledning"? Ingen mellomting altså? Det er en anbefaling. Og den bør absolutt følges. Når butikkene har vakter for å passe på at anbefalingene følges så har de gjort det til en regel i sin butikk, noe de har full anledning til og som også anbefales, men det er ikke noe de må gjøre, og det er heller ikke alle butikker som gjør det. I enkelte tilfeller kan det være grunner til at noe annet er like fornuftig, eller at det som er anbefalt ikke er mulig, og da kan man bruke hodet, og være ekstra nøye med andre forhåndsregler. At to passerer hverandre med mindre enn en meters avstand på et smalt fortau er bedre enn at den ene går ut i veien og blir overkjørt av trikken, for å sette det på spissen. Men man kan snu hodet motsatt vei, og ikke puste eller ta borti hverandre akkurat når man passerer, vise hensyn og være forsiktig. Og andre ganger kan det være gode grunner til å være enda strengere enn det anbefalingene legger opp til, på grunn av ekstra stor risiko, eller bare fordi man kan. Og jo, det er faktisk rom for egne vurderinger, innenfor visse rammer. Og ja, jeg har sett anbefalingene fra FHI, som er dem NRK formidler på sine nettsider.

Sist redigert av My : 16-04-20 kl 23:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat