Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-20, 16:31   #7
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså, jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har giddet å lese detaljene om dette, sikkert fordi jeg i utgangspunktet synes det er en ikke-sak at maktpersoner med ekstremt presset agenda har dratt på et seminar der det også var underholdning og en networkingarena. Jeg tror dette foregår HELE tiden, og at det ikke har vært noe hemmelighold, bare ikke-interesse.

Jeg tror ikke Røe-Isaksen har sett på dette som et incentive i det hele tatt, men som jobb. Det er helt vanlig å få dekket reise og mat på jobbturer, men reglene for det offentlige sier at det er arbeidsgiver og ikke arrangør som skal betale. Og det er gode grunner for det, altså, men jeg tenker ikke at det har veldig kraft til å påvirke habiliteten om du har flydd rutefly som arbeidsgiver betaler eller charterfly som var "inkludert" i seminaret.

Det er altså ikke PRIVATE kostnader som er spart, i hovedsak, er det det? Og selv om det er kult på Sting-konsert, så har det ikke akkurat korrumperende kraft.

Den siste der er isolert sett ikke riktig. Om jeg hadde fått billett til en Stingkonsert av en (potensiell) leverandør, ville ikke jeg kunne tatt i mot. Det ville fort blitt å anse som en utilbørlig fordel, som anses som korrupsjon.

Om jeg forstod Oljefondets folkas første respons, sa de at det ikke var tråd med deres regelverk å få dekket slike utgifter av eksisterende forretningsforbindelser. Det er, synes jeg, mildt sagt, et usedvanlig uheldig utsagn. Selvfølgelig skal alle antikorrupsjonsprogram gjelde potensielle forretningsforbindelser også; risken for utilbørlig påvirkning er åpenbar.

Korrupsjonsreglene gjelder både offentlig og privat virksomhet.

Dette viser det håpløse med å blande business&pleasure. Regjeringsadvokaten som reiser kun som privatperson, blir pussig. Men det er åpenbart at han ikke ville blitt invitert i kraft av stillingen.

Så tror jeg på ingen måte at dette sære «seminaret» har sikret NT jobben. Jeg er overbevist om at prosessen har vært grundig og uavhengig, og at det er få folk som er i stand til å gjøre den viktige jobben. Men jeg synes også det kler av finansfiffen grundig. Og er enig med Candy i at NT fint kan si at dette gidder han ikke lenger.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat