Sv: Korona - hva gjør familier med barn i risikogruppen?
Opprinnelig lagt inn av Molly, her.
Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at noen jeg kjenner har et barn i risikogruppe (legene på Rikshospitalet er ikke enige med foreldrene, men foreldrene sier risikogruppe), og dette barnet er nå hos besteforeldrene fordi søsken er tilbake i bhg/skole. Jeg synes det er litt underlig, og lurer også på hvordan dette skal være en holdbar løsning frem til korona ikke lenger utgjør en risiko for barnet.
For oss hadde det på ingen måte vært en god løsning. Ikke for noen av oss. Og vårt barn har stor sannsynlighet for å få komplikasjoner knyttet til covid_19, og jeg dør vel antagelig , så det er ikke noe vi tar lett på. Vi er godt vant til å ta ekstra hensyn og være ekstra forsiktige i vår familie, og det kommer vi til å fortsette med. Men vi vet også veldig godt at livet er her og nå. Man kan ikke slutte å leve helt, for en framtid ingen av oss kjenner uansett. Å sende ett barn bort hadde gått ut over livskvaliteten for samtlige, i en grad jeg tenker ikke er akseptabelt. Det er også samme vurderingen som ligger til grunn for skolestart, sammen med legenes anbefaling.
Legene våre har hele tiden kommet med differensierte råd, og justert seg etter hvert som kunnskapen om dette koronaviruset har økt. På noen punkter har vi blitt bedt om å være mer forsiktige enn generelle råd, og noen ganger fått beskjed om at vi kan lette opp på andre ting. Jeg tenker også at det er en del regionale forskjeller, vi har hatt lite smitte her, etter den første bølgen som returnerte fra vinterferie.