Sv: spin-off fra JKR og transpersoner (media)
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Det er ikke noen stor overraskelse at dette forumet generelt er mer opptatt av Harry Potter enn polske folks rettigheter. Jeg har mange polske venner og har feeden min full av problematikken der borte, både mht LGBTQ og abortrettigheter.
Hvorfor tenker du det? Fordi det var JK Rowling som ble tema og ikke valget i Polen? For det tenker jeg handler mer om at mye av det vi snakker om her inne handler om barna våre og kanskje de mer "ufarlige" temaene. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om det.
Jeg syns for øvrig utviklingen i Polen er skremmende, og syns at de underliggende strømningene i det polske samfunnet som dette reflekterer tyder på at det er enkelte sider ved historien som man er i ferd med å glemme.
Jeg har for øvrig en 12-åring som er lidenskapelig opptatt av det som skjer i Polen, av LGBTQ-rettigheter og av BLM, så det er i alle fall ofte nok tema her hjemme. Vi er ganske så enige om at minoriteter skal vernes, at det er viktig å ivareta rettighetene deres både aktivt og gjennom støtte når det er det som trengs. Så det er mer samtaler enn diskusjoner.
Det jeg undres mest over er de erkekonservative strømningene i samfunnet, og jeg lurer virkelig på hva all frykten for det som er annerledes kommer fra. I alle fall frykten for den annerledesheten som virkelig ikke skader deg eller dine på noen som helst måte. Fjerning av rett til abort handler jo om å kontrollere kvinner. Hatet mot LGBTQ skjønner jeg bare ikke. Hvorfor skal man hate og frykte noe som overhodet ikke skader deg? Men som handler om mennesker som ønkser å leve fritt og uttrykke seg i tråd med egne tanker og følelser. 
|