Sv: Hva skal jeg lese for 5 (snart 6!) åringen min
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Mamma Mø.
Datteren min som akkurat har fylt 7 har ikke villet lese Mamma Mø siden hun var 4-5. Hun mener nok at de har vært for barnslige, mens jeg selv synes bøkene er fornøyelige og gjerne skulle holdt på lenger. På samme måte som Gubben og katten-bøkene, med koselige, snurrige historier og artige, detaljerte illustrasjoner.
Roald Dahl har fenget henne veldig, og vi har vært gjennom de fleste bøkene. Etter at hun lærte å lese selv for halvannet år siden, har hun stadig vendt tilbake til Dahls univers, spesielt Charlie og sjokoladefabrikken, Dustene og Matilda har vært populært. Ole Lund Kierkegaards bøker, bl.a. Gummitarzan, har også fenget. Det meste av Anne Cath-Vestly har hun kost seg med, til mors glede. Morsom mimring! Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio har gjort stort inntrykk på henne. Der det er mulig, har vi fulgt opp populære bøker med lydbok av samme, og gjerne også dvd. Nå har vi gitt oss i kast med Harry Potter, og er godt i gang med bok nr. 2. Hun vil gjerne se filmene, og de ser vi når vi har lest ferdig en bok. Bok nr. 1 var ikke sååå fengende, men etter å ha sett filmen, er hun virkelig engasjert i bok nr. 2.