Sv: Bussjåførstreiktråden - yay or nay
Så vidt jeg har forstått så er det veldig vanskelig å rekruttere nye til å bli bussjåfører. Det er et lavstatusyrke og selv om de ikke har blitt utsatt for smitte under korona, så er det en jobb med mye ansvar og en del risiko. Det vil vel de fleste som har reist med buss en sein lørdagskveld være enig i.
Så det handler om etterslep i lønnsøkning som andre yrkesgrupper har fått ta del i, og det handler om en arbeidshverdag der man som oftest jobber ganske mye mer enn det man får betalt for. Det blir kuttet ned på pauser og tid som skal brukes til å sjekke bussen før avreise. Lønnsveksten til ledelsen har på ingen måte noe etterslep.
Når det er sagt, jeg tjener ikke spesielt mye mer enn gjennomsnittet til en bussjåfør, men jeg har en mye mer behagelig arbeidshverdag, med ekstremt mye mindre ansvar for andres liv og helse.
Det kan godt være at bussjåførene bruker korona for å få gjennomslag for kravene sine, men ikke mer enn arbeidsgiver bruker korona til å la være å innfri noen av dem. Man kan like gjerne si at det er bedre at bussjåførene streiker nå, siden det allerede er færre som bruker kollektivtransport.