Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-20, 11:57   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bussjåførstreiktråden - yay or nay

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg har ingen forståelse for at de streiker midt i en krise. Egentlig overrasket over at streiken har fått lov til å pågå så lenge.

Når det er sagt, prøver jeg å skjønne om det er grunnlag for streiken. Tjener bussjåfører veldig mye mindre enn andre lavtlønnsyrker? Jeg vet liksom ikke helt hvilke andre yrker det er naturlig å sammenligne med

De sammenlikner seg med industriarbeidere, og det har det vært enighet med arbeidsgiver i å gjøre. I 2007 ble de enige om at de skulle heve lønningene gradvis for å komme opp til Industriarbeiderlønn. Det gjorde de, veeeeeeeldig sakte, og for et par år siden flatet det helt ut. De var på opp mot 98% av industriarbeiderlønna, nå er de nede på 91%. Arbeidsgiver påstår at grunnen til det er at de lavtlønnede i industrien er automatisert bort, og dermed er deres lønn høyere, og vil ikke lenger være med på å legge seg på samme nivå. De sier også at de har hatt høyere utgifter og lavere inntekter pga pandemien, og dermed ikke har råd til å heve lønningene til de ansatte. Noe jeg syns er ekstremt umusikalsk når lederlønningene er skyhøye, og på ingen måte har flatet ut i lønnsvekst. Noen av dem tjener 3.7 millioner i året! Nesten ingen tjener under 2,5 mill.

Bussjåfører har ofte doble skift, dvs. at de jobber i rushen, med pause midt på dagen. Denne pausen er ikke betalt utover for én time, uansett om den varer 1 eller 4 timer. Veldig ofte så nytter det ikke å faktisk ha fri og dra hjem, for til det er pausen for kort. Noen bussjåfører forteller også i at det spekuleres i å gi dem pause på 59 minutter, for da trengs det ikke å betale noe. I tillegg skvises det på tiden de får til å sjekke bussen før de kjører, slik at de i praksis må bruke fritiden sin til å gjøre dette for å rekke over.

Nå utdannes det i snitt 300 nye sjåfører i året, og gjennomsnittsalderen til en bussjåfør er 58 år. Skal man kunne møte etterspørselen trenger vi 1000 nye bussjåfører i året.

Og streik er det eneste virkemiddelet ansatte har for å kunne få endring i vilkårene sine, om man ikke kommer til enighet. Mener regjeringen at det går for langt og er fare for liv og helse, så kan man innføre tvungen lønnsnemd. Det mener de tydeligvis ikke ennå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat