Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-20, 15:51   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Prosjekt Hagebåndfly - frukt har blitt fostermor

For ca ti dager siden kom jeg hjem og fant en sommerfugl på gulvet i gangen. Hvordan den fant veien dit er ikke godt å si. Den var levende, men hadde en skadet vinge så den kunne ikke fly noe særlig. Jeg puttet den i boks sånn at mine insektinteresserte døtre kunne få se den når de kom dagen derpå.
Etter å ha lastet opp et bilde på sporenbiolog.no fikk jeg vite at den var av arten Hagebåndfly, og altså en nattsommerfugl.

Døtrene syntes det var veldig stas å få studere den nærmere, og la den spasere omkring på armen.
Neste morgen hadde den dessverre vandret heden, men den rakk å legge egg før den døde.
Ifølge Wikipedia overvintrer larvene, spiser på milde dager, og forpupper seg om våren, så jeg tenkte at jeg skulle ta vare på eggene og prøve å fostre de opp. Og i dag har de klekket så nå kreler det av bittesmå larver oppi boksen. Håper jeg klarer å holde de i live til våren kommer!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_20200924_171556_760_compress48.jpg (38,3 KB, 47 visninger)
Filtype: jpg IMG_20200924_170723_compress1.jpg (190,3 KB, 41 visninger)
Filtype: jpg IMG-20200926-WA0000_compress51.jpg (186,6 KB, 44 visninger)
Filtype: jpg IMG_20201005_153011_compress71.jpg (313,2 KB, 43 visninger)
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat