Sv: Donald Trump
Nå har man i mye større grad begynt med livreddende tiltak også for de aller tidligst fødte i Norge. Og jeg regner med at det var en fødsel som kom i gang av seg selv, ikke som ble satt i gang som en "senabort".
Jeg er veldig tilhenger av at kvinner har rett til å bestemme over egen kropp, men jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert da jeg skjønte hvor ekstremt liberal abortlovgivningen i enkelte stater faktisk er. Det ER ikke en senabort hvis babyen faktisk (med bare litt hjelp) kan overleve utenfor mors liv. I Norge regnes foster som levedyktig ved utgangen av uke 22. Og så er det selvfølgelig en avveining hva som er riktig av tiltak opp mot hva som må forventes av senskader. For det er ikke ubetydelig fare for ganske store senskader på et barn født mellom uke 23 og uke 28, selv om det også kan gå veldig bra.
Jeg tenker det er en god grunn til at alle de som jobbet med å få frem abortlovgivningen i Norge i etterkant er helt tydelige på at den ikke bør røres, i noen retninger. Fordi det var så mye kompromisser og vonde følelser å få den på plass, slik den er. En løsning med fri abort frem til uke 11+6, og nemdsbehandling fra uke 12 til uke 21+6, med krav om særlig tungtveiende grunner etter uke 17+6, ivaretar både selvråderetten og nødvendighetsperspektivet.
|