Vis enkelt innlegg
Gammel 19-12-20, 11:14   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ville du flyttet?

Takk for mange gode innspill! Glemte et viktig kriterium: må kunne se havet, og det må være ordentlig hav - ikke Oslofjorden (andre fjorder går greit).

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Ønsker dere å bo på landet eller mer sentralt? Hva med nærhet til kollektiv transport? Hva med tilgang til helsetjenester, hvis du ser for deg å bli gammel der?

Har du hobbyer eller interesser så vil jo de kunne påvirke hvor du trives best?

Vi er ikke helt enige om hvor sentralt vi trenger å bo. Akkurat nå bor vi midt i en av landets største byområder og det er helt greit, men vi bruker ikke byens fasciliteter.

Jeg regner med å bli fullstendig dement når jeg bikker 80, så det blir uansett flytting til lettvint leilighet rundt 70, og så lukket avdeling ti år seinere.

Hobbyer er enkle: gi meg internett og en hageflekk, så har jeg det greit. Hageflekken er en av grunnene til at vi har satt en nordlig grense.

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Spania eller noe. Hilsen værskadd vestlending.

Er redd Spania kan bli for varmt, hvis ikke hadde det absolutt vært et alternativ. Kanskje en av de mindre turistifiserte Kanariøyene?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vel, hvis du ikke vil ha mange dager med pissregn er verken Hardanger eller Søreide å anbefale.
Jeg ville valgt en østlandsby, som Gjøvik eller Sandefjord. På Vestlandet: Florø eller Voss.

Hadde håpet at det regnet såpass fra seg i Bergen at det var litt mindre plaskregn i Hardanger. Men man må lengre inn, altså? Har ikke Voss en del snø? Florø kan høres ut som et mulig alternativ.

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hvor langt ønsker du å flytte?

Har vurdert New Zealand, men husbonden vil helst at vi ser på noe litt nærmere først.

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Et sted mellom Arendal og Kristiansand, helst så langt sør som mulig. Eller sør for Stavanger, nær havet og sanddynene.

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg synes jo Rogaland (bor på Jæren) er det beste fylket, og jeg synes ikke det regner så mye her. Men jeg plages ikke mye av været, og det er nok mange rogalendinger som er uenige med meg. Snø får vi forøvrig skuffende lite av spør du meg.

Skuffende lite snø høres bra ut. Jøssingfjord og Sokndal syns jeg var fine områder, men de er kanskje lengre sør enn det dere tenker på?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Rogaland scorer dårlig på værkriterene dine, men for 4 millioner så får du MANGE fine, nesten nye hus i ytre Ryfylke.

Har mer lyst på gamle hus enn nye, men da kommer nok det innenfor budsjett også.

Ytre Ryfylke kunne jeg trivdes i, men jeg tror husbonden kan bli litt værsjuk - er det litt mer sol i indre?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Herand er nydelig! Viss du vil bu litt meir sentralt, og nær vgs er Norheimsund eller øystese eit alternativ. Det er også nydelige plassar ved Hardangerfjorden. Det regner der, ja, men det er også verdens nydelegaste plass i sol.

Takk for tips - sjekker Nordheimsund og Øystese!

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Mannen her drømmer om å flytte til Hadeland. Gran, Jaren, Brandbu.
Vi ser innimellom på Finn men uansett er det uaktuelt før gutta har flyttet ut.
Men så rimelige boligpriser da!
Jeg drømmer om noe lettvindt uten særlig vedlikehold og har lyst til å bo i noe Obosbygd men da blir det leilighet og da får jeg ikke med mannen.

Husbonden her tror han kunne bodde i en lettvint leilighet. Jeg forstår ikke helt hvor han skal gjøre av hobbyene sine da. Sveising på stua blir ikke aktuelt.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Grimstad! Mye sol, varmt og koselig by.

Bra folk og stemning, også utenfor turistsesongen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vist du tenker vestlandet så er vel Hardanger der det er et av de bedre klimaene.

Men vi kan kan jo ikke si at vi har noe fint vær her i Bergensområdet. Ligger og hører på julestormen nå og får julestemning. Trenger bare noen trær som faller ned, en stengt bro og at strømmen går nå så er jula komplett.

Jule- og nyttårsstormer er kos! Bor på Østlandet nå, og det har tatt meg 5 år å ikke få småpanikk av å se trær stå helt inn til husveggene. Så lenge det er greit med solskinnsdager om sommeren så er ikke vinterværet det store problemet.