Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Den boka som har grepet meg mest er faktisk Markens grøde av Knut Hamsun. Jeg leste den første gang som 16-åring og jeg var på utveksling. Noe så norsk gjorde godt da. Men jeg leste den igjen som godt voksen, og jeg ble fascinert igjen. Han fikk Nobels litteraturpris for boka i 1921, og det kan vel ikke bare skyldes tidens nasjonalisme?
Min far elsker Markens grøde. Selv har jeg bare sett en fantastisk teateroppsetning av den. Må kanskje lese også.
Opprinnelig lagt inn av Ine, her.
Kanskje du burde snakke med noen. Lori Gottlieb.
Handler om en psykolog som går til psykolog.
Den har jeg aldri hørt om. Spennende!
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
De første bøkene jeg kommer på som er litt sånn for meg er store indiske romaner: Vikram Seths A Suitable Boy og Arundhati Roys The God of Small Things og Rohinton Mistrys A Fine Balance. Ellers kommer jeg umiddelbart på Barbara Kingsolvers The Poisonwood Bible og (en evig favoritt) Helen DeWitts The Last Samurai. Og så kan jeg ikke la være å komme trekkende med store russiske romaner heller: Doktor Zjivago og Anna Karenina og Krig og fred og Brødrene Karamazov.
Jeg hadde en indisk periode rundt 20-årene. Alle disse husker jeg også som store leseopplevelser, sammen med flere av Salman Rushdies bøker og Arundhati Roy. Anna Karenina og Krig og Fred har jeg lest men de gjorde ikke like stort inntrykk. Kanskje jeg var for ung?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie var nesten mer gripende for meg enn Amerikanah.
Sånn fra «the top of the head» så har jeg noen bøker som, om de ikke har formet meg, så er de stadig i tankene mine mange år etter at jeg leste de:
Alberte-triologien, Cora Sandel
Educated, Tara Westover
Liv etter liv, Kate Atkinson
Enke for et år og Ciderhusreglene, John Irving
Hundre hemmelige sanser, Amy Tan
Ville svaner, Jung Chang
Noen kjenner ditt navn, Lawrence Hill
Bursdagsgaven, Sue Monk Kidd
Niagara, Joyce Carol Oates
Illusjonenes bok, Paul Auster
De fattige i Lodz, Steve Sem-Sandeberg
Et lite liv, Hanya Yanagihara
Perla, Helena deRobertis
Musikantenes uttog, Pär-Olov Enquist
Det er sant, En halv gul sol var også veldig gripende. Mange spennende titler her, har lest noen av disse men ikke alle.
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Dumme tråden*. Her er det flere som må på leselista og den er ganske full allerede.
*neida, egentlig er den herlig.

|